MSP1_Kx Podnikání v malých a středních podnicích 1

Vysoká škola Sting, o.p.s.
zima 2019
Rozsah
0/0/16. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jitka Sládková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. Renáta Ježková, Ph.D.
Katedra ekonomiky a řízení – Rektor – Vysoká škola Sting, o.p.s.
Rozvrh
Pá 20. 9. 12:30–16:00 Posluchárna C, So 21. 9. 8:30–12:00 Posluchárna C, So 5. 10. 12:30–16:00 Posluchárna 2, So 19. 10. 8:30–12:00 Posluchárna C, Pá 1. 11. 12:30–16:00 Posluchárna B
Předpoklady
Předmět je zaměřen na získání základních poznatků z oblasti podstaty fungování malých a středních podniků v České republice a v EU jako zdroje ekonomického a společenského rozvoje, opírajíc se o teorii malého a středního podnikání v závislosti od životního cyklu podniku s důrazem na inovativní malé a střední podnikání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatnými náležitostmi zahájení a následného provozu malého a středního podniku v ČR (včetně sestavení podnikatelského plánu, tvorby marketingové strategie, financování MSP, právních aspektů podnikání v MSP, vybraných problémů v rámci EU a aktuálních trendů v oblasti inovativního MSP). Po absolvování předmětu by měl student na základě znalostí z přednášek a seminářů být schopen zvládnout základní problémy spojené se zahájením a následným provozem podnikatelské činnosti a sám být event. schopen vyvíjet podnikatelské aktivity primárně v malém podniku, event. obohatit svou dosavadní podnikatelskou praxi.
Osnova
  • Přednášky:
    1. Základní informace. Podnikání vs zaměstnanecký poměr.
    Osobnost podnikatele. Předispozice pro podnikání.
    2. Odhalování nových trhových příležitostí. Zakladatelský rozpočet, startovací kapitál.
    3. Podnikatelská rizika v MSP.
    4. Administrativní postup při zahájení podnikání, výběr vhodné právní formy.
    5. Podnikatelský plán MSP.
    6. Integrovaný model obchodu a marketingu v MSP.
    7. Marketingová komunikační strategie MSP. Nové formy marketingové komunikace v MSP.
    8. Formy financování MSP. Rizikové formy financování.
    9. Inovace v MSP. Tvorba inovativních výrobních programů.
    10. Podpora inovací v spin-off a start- up firmách.
    11. Aktuální problémy MSP v ČR a EU.
    12. Kontrola a vyhodnocení splnění podmínek pro úspěšné udělení zápočtu.

    Semináře:
    1. Praktické úlohy – Hodnocení potenciálu podnikatele
    2. Praktické úlohy – Obchodní jmění, okolí podniku
    3. Praktické úlohy – Riziko podnikání
    4. Praktické úlohy – Výběr právní formy MSP
    5. Praktické úlohy – Marketingový plán MSP
    6. Praktické úlohy – Marketingová komunikace MSP
    7. Praktické úlohy – Nepeněžité vklady
    8. Praktické úlohy – Obchodní podíly
    9. Praktické úlohy – Zakladatelský rozpočet
    10. Praktické úlohy – Podnikatelský plán
    11. Prezentace semestrálních projektů ve skupinách
    12. Prezentace semestrálních projektů ve skupinách
Literatura
    povinná literatura
  • Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů
  • Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech ve znění pozdějších předpisů
  • JEŽKOVÁ, R. Podnikání v MSP I. 1.vyd. Brno: STING, spol. s r.o., nakladatelství, 2014. ISBN ISBN 978-80-87482-28-5.
    doporučená literatura
  • MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU: Koncepce podpory malých a středních podnikatelů na období let 2014 – 2020. [online ]. Praha: MPO, 2012. [citováno 2013-03-26]. 133 s. Dostupné z WWW: ˂http://www.mpo.cz/cz/podnikani/male-a-stredni-podnikani/studie-a-strat
  • MUGLER, J.: Podnikové hospodářství malých a středních podniků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2001 (překlad z Mugler, J.: Betriebswirtschaftslehre der Klein-und mittelbetriebe. Wien: Springer-Verlag, 1993).
  • HRDÝ, M. a kol.: Komplexní řešení teoretických a aplikačních problémů financování malých a středních podniků v podmínkách tržního prostředí Evropské unie. Plzeň: ZČU v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-746-9.
  • HAVLÍČEK, K.: Inovační manuál malé a střední firmy. Praha: AMSP, 2012.
  • VOJTÍN, V.: Specifika podnikání malých a středních podniků v tuzemsku a zahraničí. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357- 5342.
  • VEBER, J, J SRPOVÁ a KOL. Podnikání malé a střední firmy. 3. aktualizované a doplněné vydání. Grada Publishing, 2012, 336 s. ISBN 978-80-247-4520-6. info
  • SRPOVÁ, J a V ŘEHOŘ. Základy podnikání: Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2010, 427 s. ISBN 978-80-247-3339-5. info
  • SYNEK, M. a kol. Manažerská ekonomika. 4. vyd. Praha: Grada, 2007, 464 s. ISBN 978-80-247-1992-4. info
  • STAŇKOVÁ, A. Podnikáme úspěšně s malou firmou. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007, 199 s. ISBN 978-80-7179-926-9. info
  • KORÁB, V., M. REŽŇÁKOVÁ a J. PETERKA. Podnikatelský plán. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007, 216 s. ISBN 978-80-251-1605-0. info
  • JÁČ, Ivan, Petra RYDVALOVÁ a Miroslav ŽIŽKA. Inovace v malém a středním podnikání. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2005, vi, 174 s. ISBN 8025108538. info
  • MALACH, Antonín. Jak podnikat. Praha: Grada Publishing, 2005, 524 s. ISBN 80-247-0906-6. info
Výukové metody
Způsob výuky je popsán ve Studijním a zkušebním řádu AKADEMIE STING.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020.
  • Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
  • Permalink: https://is.newton.cz/predmet/newton/zima2019/MSP1_Kx